divendres, 1 de juny del 2007

El mite de la Coca-Cola s'esbrava (I)

Aquí us deixo la primera part del meu article sobre la història de la Coca-Cola,...la segona la podreu trobar d'aquí uns dies en aquest mateix espai, o si us ho curreu una mica més, al magnífic setmanari LA DIRECTA! Ja us adverteixo que la segona part té més cosetes desconegudes,.....és el berberetxu o escopinya de l'aperitiu


Coca-Cola, segurament la multinacional més coneguda del món, té un passat obscur que ha estat silenciat permanentment per la mateixa companyia per raons comercials. Aquesta és la tesis que desenvolupa William Reymond en el seu llibre “Coca-Cola la investigació prohibida” publicat en català aquest 2007. Segons Reymond, l’empresa de begudes ha mantingut, des dels seus inicis, la vocació i la necessitat de construir una història paral·lela de caràcter públic amb l’objectiu d’encobrir fets com la col·laboració de la multinacional amb el règim nazi o els orígens dels seus propis productes.

Orígens

Precisament, un dels mites més utilitzats pels publicistes de la marca nordamericana és que Coca-Cola va aparèixer gràcies a un conjunt de casualitats quasi màgiques en un magatzem humit d’Atlanta, Estats Units. La veritat, però, segons l’autor francès, lluny de postals de bruixeria, és que el naixement de la beguda es deu a un dels múltiples experiments, molt corrents a finals del segle XIX, finançats per les empreses farmacèutiques.

Deixant de banda, el poc glamour de la invenció del producte, el cert és que els primers anys de la seva comercialització, amb la fundació de l’empresa Coca-Cola, es van caracteritzar pels negocis bruts, segurament tacats de sang, l’alta inversió dels productors i l’avantatge per l’existència de lleis antialcohol. Precisament, la legislació que prohibia substàncies alcohòliques i la inclusió de cocaïna durant els primers vint anys de Coca-Cola, són dues de les raons que destaca Reymond per comprendre l’augment de vendes i la consolidació de l’empresa en els seus inicis.

La cocaïna, que juntament amb l’aigua, el caramel, la cafeïna, l’àcid de fòsfor, el sucre i extractes de nou de cola entre d’altres formen la suposadament desconeguda fórmula màgica, va provocar un alt grau d’adicció al producte i no va ser prohibida fins a partir dels anys 10 del segle vint. De fet, un dels motius dels èxits com a empresa de Coca-Cola durant els primers anys, és la seva comercialització entre els grans propietaris que la utilitzaven com a únic aliment per als esclaus. Aquesta pràctica, però, va acabar provocant efectes contraris als desitjats pels propietaris, quan la cocaïna va servir als esclaus per organitzar diverses revoltes.


Pel que fa al recordatori, avui era senzill. Dedico a l'empresa aquesta, tots els instants de la meva vida que he estat amb companyia tot gaudint d'una cervesa, un CUBA-LIBRE (merda hi ha caca-cola) o un got de vi. Per a tots i totes aquelles persones que hem viscut plegats això, ja sigui estressats, descansats, cansats, desfassats,....espero que ho continuem fent molt i molt durant els propers anys!!!