divendres, 29 de juny del 2007

breus d'interès!!!

Aquests dies de transpàs entre el final del meu curs a la Pompeu Harvard i la meva entrada al diari comarcal per excel·lència, em trobo en una situació després de cert temps nova per a mi. Tinc temps lliure per fer allò que més em ve de gust. Així agafut la bici i volto, vaig a fer alguns tocs o llegeixo. És així com arribo a divendres dia 29 de juny i em decideixo a destacar dos textos que m'he llegit o estic llegint perquè està aportant moltes cosetes a la meva visió internacional del món.


D'una banda, l'article que apareix a le Monde Diplomatique d'Eric Touissant sobre el "Banco del Sur" que pretenen crear estats com Equador, Bolívia i Veneçuela. I és en l'article l'autor planteja les diferències essencials entre aquest banc i el Banc Mundial. Més enllà, de si hauríem d'acabar amb les formes de fer i els pensaments bàsicament mercantilistes,....només cal veure quins dels dos projectes s'adequa més a la justícia social. Segons Quito, el Banc funcionaria



- En base democràtica (al BM i al FMI, EUA té dret de vet de facto), aquí seria un país, un vot!

- Seria l'encarregat d'aplicar els tractats internacionals sobre Drets Humans, socials i culturals (el BM no ha actuat mai tenint-los en compte)

- Hauria de finançar projectes públics (BM i FMI privilegien el sector privat)

- Els funcionaris podrien ser portats davant de la justícia (els del BM tenen immunitat)

- No hi haurien deutes amb el mercat de capitals i es funcionaria per la Tassa Tobin (BM,...hehehe)



Més enllà, d'aquest apartat més econòmic,...el cert és que aquests dies, de fet ahir, m'han permès descobrir el llibre: "La Gran Guerra per la Civilització" de Robert Fisk. Increïble. 1500 pàgines d'experiències personals com a periodista a tots els conflictes internacionals de l'Orient Mitjà en els últims trenta anys des d'un punt de vista crític amb el poder i amb l'Imperi.
Només cal veure com defineix periodisme: controlar els centres de poder; desafiar l'autoritat - qualsevol autoritat- especialment quan els governs i els polítics ens conviden a la guerra, quan han decidit que uns moriran i que els altres viuran.
Sublim. Sublim. La sensació del mestre d'en sushi s'apodera de mi,.....buffff!!!!! Pels que volgueu ser periodistes, no hi ha dubte que ha de ser un llibre de referència!!!!


Apa,...me'n vaig dos dies a la muntanya!!!!!