dissabte, 7 de juliol de 2007

Els trens, un mal més enllà de les competències

La setmana passada la gran majoria de mitjans i opinadors aplaudien la mesura del govern espanyol de traspassar les competències de rodalies de Renfe al govern català. Tanmateix, aquest canvi pot arribar a significar un “sortir del foc per caure a les brases”. I és que, més enllà de qui ostenta la gestió del servei, el que ens hauria de preocupar són les inversions que realment faci el govern central per acompanyar aquesta mesura i per suposat, allò que sembla oblidat en moltes ments, que el servei ferroviari continuï sent públic tot aturant l’escalada d’externalitzacions i subcontractacions a Renfe i a Adif. Si pensem que amb el fet d’aconseguir una competència, demà els trens funcionaran anem ben equivocats.






Ara, el que toca exigir als nostres polítics és que abandonin la idea, expressada pel Conseller del tripartit català Joaquim Nadal més d’una vegada, de privatitzar totalment el servei de rodalies. Els trens són un eix comunicatiu bàsic i que, com és evident, cal potenciar. Per fer-ho, hem de tenir clar que les prioritats no són els trens d’alta velocitat sinó la inversió en aquells serveis més necessaris i propers per al conjunt de ciutadania, com per exemple el de Rodalies o la xarxa de regionals. I això, s’allunya molt de les polítiques actuals de subcontractacions i faltes d’inversions, de la manca de coordinació entre Adif i Renfe, i en general, de l’abandó del servei públic ferroviari a la mà invisible empresarial. Si continuem així, no hi ha marge de millora per molt que el tren es gestioni a partir de l’any que ve des de Barcelona.





Per cert, i com a aspecte curiós, quasi paranormal, que pateixo cada cop que escric al word del meu ordinador. Quan començo a redactar, i amb la típica conya de microsoft de no poder predeterminar el català com a llengua, em corregeix en espanyol, fins que al cap d'una estona, ell solet es posa a corregir en francès. És que sap que estem prop de la Catalunya nord??? És per què el francès i català s'assemblen més que amb el castellà??? Per què si canvia ell solet a francès, no ho pot fer a català????......microsoft i l'enigmàtic camí de les paranoies col·lectives!!!!

5 comentaris:

Marcos ha dit...

Menys entrades al bloc, i més biografies de Carme Chacón. Ens veiem demà company!

Jusephus ha dit...

En Marcos ha relacionat els ferrocarrils amb la Chacón... deu ser que està com un tren (ella)?

David ha dit...

Ei Lluc!

Quina sorpresa que parlis de trens. A mi això del traspàs em fa més por que una pedregada. Pot acabar convertint-se en una simple passada de marrón cap a una altra banda. Si la Generalitat té les competències el que s'hauria de fer és aportar un finançament adient i tot seguit que FGC es quedés amb tota la titularitat de la infraestructura de vies i trens.

Amb el temps s'arreglaria, però de moment el conseller Nadal ja ha dit que encara que ho traspassin ho gestionarà la RENFE.

Bé, quina parrafada. Ja sabeu que el tema m'agrada.

Salut i bon estiu!!!!

Raül ha dit...

Quan es confirmi (també) el fracàs de la gestió de RENFE per part de la Generalitat proposaran una cooperativa entre els usuaris del tren, per més tard deixar-ho tot en mans de l'anarquia gestora.
Els usuaris que durant aquest temps hagin tingut la paciència de presentar reclamacions tindran prioritat a l'hora de convertir-se en maquinistes, s'obriran consultes ciutadanes per decidir si els vagons han d'anar pintats de rosa o de fúcsia i s'esbargirà els presos de Can Brians com a revisors plenament actius.
El bitllet costarà una peseta y un grano de arrós.

Simmons ha dit...

Em temo que abans de convertir-ho en una coperativa optaran per la privatitzacio com be alerta el Lluc. Sobre el tema podriem preguntar a algun angles que ens expliqui que tal funcionen els trens privats (o mes aviat com descarrilen...)
Una suggerencia: podries anar penjant titulars de les Practiques Poc Remunerades, no? Com ara: Un turista francès mor en caure d'un penya-segat mentre feia fotos, a Santa Cristina d'Aro (aixo vaig llegir-ho en algun lloc, pero no recordo on...)